Om os

Om Ternen Videncenter

Ternen Videncenter er grundlagt med et ønske om at levere ydelser eksternt og internt i form af vidensformidling inden for specialpædagogik til socialområdet. Som en del af Dagskolen Ternen er vores Videncenter med til at styrke Dagskolens indsats, og denne tætte kobling sørger for, at vores vidensformidling altid er funderet i praksis.

De eksterne ydelser hos Ternen Videncenter omfatter bl.a. kurser, artikler, supervision og rådgivningsforløb for både fagprofessionelle og familier. Det værende sig f.eks. kurser i arbejdet eller familielivet med ADHD eller autisme, specifikke metodekurser i Low Arousal og specialpædagogik, eller sagssupervision og supervision til teams, enkelte medarbejdere og ledere. Dertil tilbyder vi familierådgivning og -behandling, hvor vi arbejder med at give den enkelte familie værktøjer til at håndtere konkrete udfordringer.

På Ternen Videncenter formidler vi viden, som er praksisnært og omsætteligt. Vores tilbud bestræber sig ikke kun på udvikling af processuelle kompetencer, men støtter den enkelte i at gå i forbindelse med den pædagogiske/social faglige virkelighed. Vi vejleder ud fra et systemisk og relationelt menneskesyn og en Neuroaffektiv behandlingspraksis, og finder de pædagogiske udviklingsmuligheder i et Low Arousal-funderet analyseblik.

På Ternen Videncenter har vi som målsætning at bidrage til forskning, forståelse og indsigt i den socialpolitiske dagsorden på de områder, Ternen beskæftiger sig med. Børn og unge, der har brug for en ekstra indsats, samt deres familier, er således omdrejningspunktet.

Om Dagskolen Ternen

Ternen blev stiftet i 2005 af Søren Lind. Idéen til Ternen udsprang af et opholdssted, som havde behov for et skoletilbud til de elever, der havde brug for en ekstra indsats. I begyndelsen var man meget inspireret af miljøterapien. I dag benyttes en anden pædagogik, men den læringspædagogiske tilgang med stor differentiering og mange natur- og projektarbejdsformer, findes stadig. Ternens mange traditioner har også rod helt tilbage til begyndelsen – for eksempel Barnets Træ.

Vi ser behandling og læring som to gensidigt forbundne tilgange til dels at arbejde med vores elevers vej gennem deres skoleforløb på Ternen eller tilbage til et liv med skole og dels til at hjælpe dem med at skabe deres vej gennem livet.

Ternen arbejder i dag ud fra et fundament af neurologisk forståelse, hvor vi arbejder med den opdelte hjerne. Specifikt tager vi udgangspunkt i neuropædagogikken, som er en del af det sundhedsvidenskabelige og neuropsykologiske fundament, vores pædagogiske og læringsfaglige indsats hviler på.

Den fysiske ramme er en stor villa med moderne tilbygninger på en stor, naturskøn grund på Jydebjergvej i Gribskov tæt ved vandet. Udadtil ligner det ikke en skole, men indenfor er der både klasserum og digitale tavler. Den fysiske ramme har udviklet sig ligesom elevtallet i dag er noget større. Ternen er godkendt til at have op til 40 elever ad gangen. Men målet er stadig at hjælpe børn, som af den ene eller anden grund ikke trives og udvikler sig i det almene skolesystem til en bedre fremtid.

Ternen Videncenter |  Jydebjergvej 7, 3230 Græsted  | +45 61 16 08 40 | jvt@ternenvidencenter.dk